fredag 15 november 2013

Fredagskrönika


Har du köpt några julklappar än? Om inte så är det kanske dags att lägga på ett kol om du ska hinna spendera alla dina 6 800 kronor innan den 24 december. Så mycket kommer vi nämligen – per person – göra av med under årets julhandel. Enligt Handelns utredningsinstitut ska 66 miljarder kronor flyttas från svenska folkets plånböcker till butikernas kassalådor och Handelsstaden Kristianstads butiker kommer så klart få en finfin del av kakan.

Leksaksbranschen är i vanlig ordning en stor vinnare under december, en fjärdedel av deras omsättning kommer från julhandeln. Det är ju märkligt egentligen – att vi kan lägga miljoner på hormonstörande plastleksaker fast ungarna ändå har roligast med kartongen som grejerna låg i.
Och för vems skull spenderar vi de här enorma summorna på julfirandet, är det för oss själva eller för barnen? Min unge blir tolv veckor i morgon, han är ännu ovetandes om vad julafton är för något. Vid vilken ålder kommer han kräva julklappar för tusentals kronor för att vara nöjd efter tomtens besök?

Kolla på oss, vi sitter vid datorn och klickar hem julklappar samtidigt som vi skickar sms för att bidra med en slant till offren för tyfonen över Filippinerna. Så charmigt, att konsumera sönder klimatet med ena handen och försöka sms-rädda det med den andra. Visst, det är kanske roligare för familjens elvaåring att stå på skolgården och skryta om sin nya surfplatta än om ett gåvokort som visar att hundra barn fått rent dricksvatten i hens namn, men någon gång måste vi ju börja lära barnen att uppskatta andra saker i livet än prylar.

Och jag kan inte låta bli att undra hur många av de där 66 julmiljarderna som är riktiga pengar och hur många som är hittepåpengar från diverse icke nogräknade kreditinstitut och sms-lånsföretag. Eller hur många av klapparna som ligger inslagna under granen och inte har betalats över huvud taget.
”Köp nu, betala i februari!”
Mmm, gör det. Och sen kan du skicka in en anmälan till Lyxfällan i mars.

Det verkar vara så det ser ut nu för tiden. Vi firar en skäggig snubbe som ingen tror på genom att låta en annan skäggig snubbe – som ingen heller tror på – dela ut julklappar som vi egentligen inte har råd med.
God jul. Eller vad man ska kalla det.


Just nu...
... älskar jag att betala skatt! Det gör jag i och för sig alltid, men extra mycket nu tack vare Vilans öppna förskola. Tänk att jag inte bara får betalt för att vara hemma med min bebis, jag får även får göra massa gratisgrejer med honom! Heja Sverige!
... tycker jag att alla ska använda sig av närmsta sökmotor och skriva in ”hjälpa offren för tyfonen Haiyan” och sedan bidra på något sätt.
... varnar Rädda barnen för att barn som blivit föräldralösa efter tyfonen kommer utnyttjas till sexhandel och barnarbete av olika ligor. Där ser man. Ibland känner jag att vissa har förverkat sin plats på jorden.


Publicerad i Kristianstadsbladet 15 november 2013

10 kommentarer:

  1. Åh så bra du är! Väldigt klok krönika!

    Men alltså? 6800:-??? För julklappar? Jag tror jag aldrig lagt i närheten av den summan på julklappar och ändå gillar jag att ge saker. Personligen tycker jag att det är roligare att tänka till, ge något som verkligen passar personen i fråga. Måste folk vara så..eh..bombastiska i sitt givande? Måste det vara det dyraste?

    Faktum är ju att hur mycket vi än vill konsumera, hur mycket vi inbillar oss att det går, så är det nog på det sättet vi slutligen kommer pajja jorden.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle rösta på dig om du skulle bli sugen på att bli stadsminister.

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig också less på hela julklappssnurran. Ge bort saker man inte vet om någon vill ha, folk är för snälla för att lämna tillbaka, bara för att.. vadå? Jag vet inte. Jag älskar julen och allt som kommer därtill, förutom julklapparna. Allt annat är liksom frivilligt, och att få chansen att umgås med syskonen som bor långt bort etc är ju härligt, lite ledighet och lite traditioner.

    SvaraRadera
  4. Det var tamigfan det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig...

    SvaraRadera
  5. Grymt bra och vettig krönika! Det finns otroligt mycket skeva perspektiv där ute.

    SvaraRadera
  6. JAA!!! Heja dig, fan vad bra!!!

    SvaraRadera
  7. Jag reagerade på precis samma sätt själv, när jag hörde att julförsäljningen skulle så rekord i år. Tänker man bara logiskt, så förstår man ju att det är något som inte stämmer.

    För jag menar, det är mer arbetslösa nu än vad det var förra året. Så hur tusan kan då folk handla mer? Den formeln går liksom inte ihop. Därför så misstänker jag att folk handlar på kredit, lånar pengar via sms lån, eller att man tar allt på avbetalning (precis som du skrev).

    Det här är en väldigt farlig lek. För det kan bli en bankbubbla som hetta dugga utav allt det här...

    SvaraRadera
  8. Har redan meddelat min familj och vänner att i år blir det inga julklappar från mig. Min julklapp till dem kommer vara bidrag till de som behöver mina pengar bättre. Och när jag förklarade för min brorsdotter på 5 år att i år blir det ingen julklapp från mig, utan jag tänker istället fixa så att något barn där ute kan få pennor och papper och få gå i skola, så verkade hon tycka att det var en bra idé:)

    SvaraRadera