söndag 8 april 2012

Fitnessfightenrapport efter vecka 1

Utsikt på morgonens löprunda. Älskar att ha flyttat till centrum!
Okej, då är jag inne på dag åtta av Fitnessfighten och tänkte dela med mig lite av mina funderingar hittills. Vi ska mäta och väga oss den 10:e, 20:e och 30:e, så några fysiska resultat blir det inte i dag, mer en utvärdering av hur det går med allt.

MAT
På FF:s Facebooksida skriver många att de tycker att det är för lite mat, men jag har faktiskt inte varit hungrig en enda gång sedan det startade. Eller jo, om jag missar mina klockslag (vi ska äta var tredje timme) så märker jag det direkt. Men om jag håller tiden så blir jag mätt och glad mellan varven. 

Mitt största problem är att jag gärna sitter och dricker kaffe ett tag och vaknar innan jag äter frukost, men det leder till att jag kommer i osynk med mina fem mål om dagen och tyvärr äter för lite nästan varje dag, runt 200-300 kalorier saknas det. Jag HADE ju kunnat komma upp i rätt kaloriantal genom att trycka i mig typ en Delicatoboll innan läggdags, men det funkar ju inte. Måste alltså börja äta direkt på morgonen även om det tar emot.

Och jo, det här med kalorier är ju en jävla djungel. Eftersom jag inte ser det här som en quick fix utan som en början för att få in rutin på mat och träning så anpassar jag kost- och träningsschemat efter vad som kommer passa mig bäst även i fortsättningen. Äter därför ganska lite kolhydrater till skillnad från FF:s kostschema där nästan alla middagar/luncher innehåller pasta/ris/potatis etc. Jag är inte helt nitisk och står och väger allt, utan räknar ut kaloriantalet med ShapeUpClub-appen och man lär sig snabbt vad de vanligaste grejerna innehåller, så det är lätt att hålla koll. 

Sockersuget börjat försvinna nu, så himla skönt! Tyckte inte ens att det var jobbigt igår när Tobbe satt och åt sitt påsklösgodis framför filmen. Antar att den svåraste biten är avklarad.

TRÄNING
Man ska träna en timme om dagen enligt ett färdigt schema där övningarna byts ut olika dagar ("dagens träningspass" finns färdigt när man loggar in på sin sida). Upplägget är: 10 min cardio (löpband) tre övningar 2x15, 10 min cardio (rodd), tre övningar 2x15 och tre övningar 2x15 igen. Totalt tar styrkan ca 35 minuter.

Jag gör styrketräningen hemma och varierar den med friskispass (olika styrkepass och IW). Eftersom jag inte har varken löpband eller roddmaskin hemma så har jag helt enkelt antingen hoppat över cardion (ajabaja!) eller stuckit och och sprungit en sväng efter passet. Säkert inte godkänt från FF-tränarna då man ska få upp pulsen både före och under passet, men som sagt, ska detta funka i längden så måste jag anpassa det efter min vardag och vad jag tycker är kul. 

De senaste två dagarna har jag kört styrkan på morgonen och sedan stuckit och och sprungit 4-5 km efteråt, det är asgött, då är man duschad och klar sen och slipper tänka mer på det under dagen.Två dagar (av åtta) har jag av någon underlig anledning lyckats få mig själv att tro att det var okej att fuska från träningen. Fråga mig inte varför, jag har ingen bra anledning. Eller, jag tänkte nog "jag gör det sen" och plötsligt var det läggdags. Typ. Kommer inte hända fler gånger.

RESULTAT (efter en vecka)
  • Jag känner mig piggare och gladare, vilket inte är så konstigt med all den här träningen. 
  • Jag känner mig även... fastare (?) runt midjan och höfterna (har kört ganska mycket coreträning) och godissuget börjar som sagt avta ordentligt. 
  • Jag har inget bergochdalbanehumör eftersom jag aldrig får blodsockerdippar i och med att jag äter så ofta. 
Ja, det var väl allt än så länge. Frågor?

11 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Får mig att vilja sparka mig själv i röva och komma igång själv. fasen, skulle haft någon som kunde sparka en i röva...!

    SvaraRadera
  2. Jag vill med fajta! Hur börjar jag?

    SvaraRadera
  3. åh, skulle du vilja berätta hur en typisk mat-dag ser ut? vad du äter till frulle, mellanmål, lunch o middag liksom? jag är också inne på mindre kolhydrater och behöver verkligen jobba på att få in fler små mål mat om dagen för att undvika vrålhungern som inträffar hela tin.

    SvaraRadera
  4. Du är grym! Verkar ju hur peppad som helst, du kommer klara den här ff-månaden galant - och sen kommer det mest gå "på rutin", precis som är din tanke! :D Pepp pepp!

    SvaraRadera
  5. GRYMT jobbat!

    Jag bestämde igår när min kompis sa att det är åtta veckor kvar till hennes bröllop, att jag ska ta det som mål och köra träning och bra mat som FÄN dessa veckor. Man hade ju kunnat tro att jag tog massa lärdom då av det här inlägget, men det som etsade sig fast var tyvärr "delicatoboll". Kom på att jag har såna i frysen. Går och hämtar en nu as we speak. (Dammit!)

    SvaraRadera
  6. Du är grym!!

    Vad har du för mål när de 30 dagarna är över? Alltså förutom att lägga om rutinerna långsiktigt?

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat! Jag missade de första dagarnas träningspass pga förkylning :/ Men maten gjorde mycket bara den under de dagarna! :) Heja oss!

    SvaraRadera
  8. Hemma-Cardio-Tips från coachen: Hopprep och gummiband. Billigt och enkelt! 10 min hopprep i stället för löpband och sittande rodd med gummibandet fastsatt i soffan i stället för roddmaskin! En ganska hög puls konstant genom styrkepasset ger väldigt mycket bättre resultat! :)

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa någon annans blogg! Kämpa på :D

    SvaraRadera
  10. Tack för peppen! Jag var just ute o powerwalkade en timme efter att ha läst om hur du gör. (Cirka 2008 det hände senast. Nä, men nästan)
    Hej!

    SvaraRadera
  11. Fan vad sweet med pepp!!! Bara mitt halsont lossnar så ska jag köra 30 intensiva dagar också!

    SvaraRadera