tisdagen den 23:e augusti 2011

Önskrerubrik: "5 saker man inte får missa om man gör en roadtrip på Highway 1"

Att köra Highway 1 är en dröm jag haft typ hela mitt liv och när jag och Tobbe skulle planera för en skojsig resa i vintras så tyckte båda att roadtrip genom Kalifornien vore typ det bästa ever. Sagt och gjort, i våras flög vi till San Francisco, bilade Highway 1 till LA, drog till Vegas och sen flög vi hem från San Diego. Och vi hade så sjukt kul, det var verkligen min bästa resa någonsin! Och Tobbes också.

>

Men åter till rubriken och de fem tipsen. Nu var det ju så att vi brände ganska exakt hela sträckan på en dag eftersom vi ville lägga mer tid i LA och Vegas, så jag har inte fem tips, bara ett: stanna ofta.
Man tänker att KÖRA Highway 1 är grejen, men att stanna och glo är nästan hela upplevelsen. Det finns så många megafina stränder, småstäder och rastplatser efter vägen att det är löjligt. Absolut inte så att vi ångrade oss, vi hade gott om tid att käka lunch på vägen och stanna och äta glass i Big Sur, men det är ju inte någon liten slinga direkt, det tar ju sina timmar köra ner till LA.
Eller jo, ett tips till, hyr en cabbe. Vi skulle ha bilen i drygt tio dagar så det kostade mer än det smakade, men ska man bara åka den sträckan kan man kosta på sig en fin bil, ha sjalett i håret osv. Som på film.

Jag älskar Kalifornien, längtar efter att Helena och Mathias ska köpa ett stort hus med gäststuga som jag och Tobbe kan bo i. Bonusbloggning: alla inlägg om drömresan och förra årets Kaliforniaresa (scrolla ner lite på den sistnämnda för att komma rätt).

Fler av era önskerubriker (hojta till när som helst om ni vill läsa om något särskilt):
"Blogga är grejen eftersom..."
"Det här är mina tatueringar..."
"Så här har jag sett ut i håret genom åren..."
"Jag ska åka till uddevalla på 40års fest!"
"Därför är Alfie bättre än vanliga hundar"
"Min coolaste kompis Mithras som inte bara jonglerar med motorsågar utan även är singel..."
"5 saker man inte får missa om man gör en roadtrip på Highway 1"

2 kommentarer:

  1. Men absolut bästa resan jag gjort också. Fast jag har bara åkt mellan LA och Vegas iof. Men otaliga gånger och alla var lika bra. Vi stannade också ofta. Tog in på småmotels och hängde på skabbiga restauranger.

    Nästa gång ska jag ta ditt tips om cabbe och sjalett. Längtar redan.

    SvaraRadera
  2. Det är längre än man tror! Vi stannade helt ofta och badade och grejade och insåg väl rätt snabbt att eeeh vi kommer ju inte hinna till San Fran och sen tillbax till San Diego. Så vi vände på halva Hwy 1 och cruisade i sakta mak ner igen. Har dessutom kört från San Fran till Monterey o Santa Cruz förut så jag intalade mig att det inte var ett nederlag.

    SvaraRadera